Brev:
Modermælkserstatning og trods med mad
15. september 2010
Alder:
4 mdr.
Modermælkserstatning og trods med mad
Hej Helen...
Jeg har en søn på nu 4 mdr. Han har de sidste par uger ikke vil spise sin mad/flaske "ordentligt"... Han får 200 ml allomin syrnet, da han har haft problemer med mavekneb/afføring...
Dette er vi rigtig glade for - det fungere rigtig fint på det område nu... Men nu vil han ikke spise "op" ved hvert måltid, og det svinger derved meget hvor langt tid der går mellem hans måltid - alt efter hvor meget han vil spise...
Vores problem er, at han vil spise halvdelen måske, oftes, og derefter ligger han og leger med det og endda spytter det ud til tider... Dette sker også om natten, hvor han er vågen 1 gang, og så igen ligger og leger med det, og vil ligge og hygge snakke (jeg hygge nakker ikke med ham, for han "forstår" forskellen på nat- og dagmåltiderne, og det har indtil videre virket fint på det område, men ik her på det sidste...) - så der går mellem 2-2½ time (her den sidste uges tid) før jeg kan få ham til at sove igen-gab....
Hans natterytme er MEGET svingende... Vi har så nu begyndt at prøve at give ham prøve smagninger af risgrød (uden frugt) til hans aftensmåltid (omkring ved 18-tiden) - dette virker han til at være vild med, men det er ik altid han vil spise så meget af den lille portion, så vi supplerer dette måltid op med en flaske - dette fungerer i og for sig fint nok - han skal jo også lige have en chance til at vende sig til det...
Hans mad rytme dagligt ser ca sådan her ud:
*morgen flaske- ca mellem 8-9
*middagsflaske- ca mellem 12-14 (alt efter hvor lang tid han sover formiddags lur)
*eftermiddag/aften flaske+grød- ca mellem 17.30-18
* godnat flaske- ca mellem 20-21
*natflaske- Meget forskelligt; det kan være ca kl 01, 03, 04 (plus/minus) og så er vågen mellem 2-2½ time- og kun vil spise halvdelen...
Er der nogen logisk forklaring til hans "trodshed" med hans mad???
Ellers er han en glad og livlig dreng, og følger hans kurve fint...
Der er fart på den bette guldklump ellers ;) han snakker/pludrer derudaf, savler hele tiden, sutter fingre og nulrer tæer ;) smiler...
Mange hilsner
Jane