Modermælkserstatning og trods med mad

15. september 2010

Alder:
4 mdr.

Modermælkserstatning og trods med mad

Hej Helen...

Jeg har en søn på nu 4 mdr. Han har de sidste par uger ikke vil spise sin mad/flaske "ordentligt"... Han får 200 ml allomin syrnet, da han har haft problemer med mavekneb/afføring...

Dette er vi rigtig glade for - det fungere rigtig fint på det område nu... Men nu vil han ikke spise "op" ved hvert måltid, og det svinger derved meget hvor langt tid der går mellem hans måltid - alt efter hvor meget han vil spise...

Vores problem er, at han vil spise halvdelen måske, oftes, og derefter ligger han og leger med det og endda spytter det ud til tider... Dette sker også om natten, hvor han er vågen 1 gang, og så igen ligger og leger med det, og vil ligge og hygge snakke (jeg hygge nakker ikke med ham, for han "forstår" forskellen på nat- og dagmåltiderne, og det har indtil videre virket fint på det område, men ik her på det sidste...) - så der går mellem 2-2½ time (her den sidste uges tid) før jeg kan få ham til at sove igen-gab....

Hans natterytme er MEGET svingende... Vi har så nu begyndt at prøve at ...

Annonce

... give ham prøve smagninger af risgrød (uden frugt) til hans aftensmåltid (omkring ved 18-tiden) - dette virker han til at være vild med, men det er ik altid han vil spise så meget af den lille portion, så vi supplerer dette måltid op med en flaske - dette fungerer i og for sig fint nok - han skal jo også lige have en chance til at vende sig til det...

Hans mad rytme dagligt ser ca sådan her ud:
*morgen flaske- ca mellem 8-9
*middagsflaske- ca mellem 12-14 (alt efter hvor lang tid han sover formiddags lur)
*eftermiddag/aften flaske+grød- ca mellem 17.30-18
* godnat flaske- ca mellem 20-21
*natflaske- Meget forskelligt; det kan være ca kl 01, 03, 04 (plus/minus) og så er vågen mellem 2-2½ time- og kun vil spise halvdelen...

Er der nogen logisk forklaring til hans "trodshed" med hans mad???

Ellers er han en glad og livlig dreng, og følger hans kurve fint...

Der er fart på den bette guldklump ellers ;) han snakker/pludrer derudaf, savler hele tiden, sutter fingre og nulrer tæer ;) smiler...

Mange hilsner
Jane

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder